donderdag 7 februari 2013

"Vogeltjes dag & Symboliek"


De donderdag is vandaag voor mij,... Vogeltjes Dag.

Hier in 't Brabantse Land,
 is het lekker buiten. 
Terwijl ik dit verhaaltje typ, hoor ik vanuit de tuin allerlei getjilp.
De vogel geluiden zorgen na het 'barre' weer van gisteren,
 voor een heerlijk lente gevoel.



Ik zei het al eerder, 
eigenlijk horen er 2 'Golden Eagles' tussen de bladeren verscholen te zitten.
KAREN MOWERY vertelt in haar boek,
 'A Bountiful Life', 
dat deze vogels 't symbool zijn voor Kracht & Onsterfelijkheid.

Maar ze zegt eveneens, dat 2 vogels ook de Liefde symboliseren.
Nou,
dat vind ik een heel mooie achterliggende gedachte voor mijn quilt.


In het boek wordt door KAREN de hele originele quilt,
uitgelegd.
Bijvoorbeeld waarom er zoveel fruit op de quilt te vinden is,
 zoals in het eerste blok?
En waarom alles in dat 'block' zo symmetrisch is?


Symmetrie staat symbool voor een goede balans in het leven.
Evenwicht.
De appels zorgen voor vrede en vruchtbaarheid.
De vogeltjes doen op hun beurt denken aan het voorjaar.

De hele quilt is bomvol mooie beloften.
Een heerlijk lente gevoel dus.
Met heel veel fris groen.

Of ik al die groene lapjes heb moeten aanschaffen, 
was één van jullie vragen.
Nee.
 Ik heb ze allemaal uit eigen voorraad,
nog uit de tijd, 
dat ik de 'Home Sweet Home' Huizenquilt van de dames van Blackbird Designs,
voor mijn schat van een oudste dochter Frauke heb gemaakt.


Het vogeltjes 'block' is op de muur geprikt.

Onder de stoel staat m'n mandje bomvol met lapjes die allemaal in deze quilt mogen.
Een heerlijk gezicht & vooruitzicht voor iemand die van lapjes houdt.

Welk 'block' nu aan de beurt is?
Dat weet ik nog niet.

De quilt heeft in totaal 20 blokken en een prachtige brede rand.
In de quilt zitten heel veel blaadjes.
Kijk HIER (klik) maar eens,
dan zie je het hele patroon.
Of die blaadjes vervelend zijn om te appliceren?

Nee,
dat valt me allemaal heel erg mee.
De armpjes van de 'Dancing Dollies' die ik vorig jaar heb gemaakt,
bestaan eigenlijk ook uit blaadjes en die zijn echt veel kleiner dan degene die nu gemaakt moeten worden.

Dat was het weer voor deze keer.

Fijne donderdag allemaal,
en,
 tot de volgende keer.

38 opmerkingen:

Annelies zei

Mooie keuze met deze vogeltjes. Ze maken het wat zachter en ook wat minder Amerikaans.

katrien zei

Héél mooi.

Anoniem zei

Wat wordt deze quilt weer mooi met al die lieve vogeltjes !
Las gisteren op de weblog van made bij Annemarie dat zij van haar blog,s van ieder jaar een boek liet maken via blog2print.
Bij haar op de site staat beschreven hoe zij dat gedaan heeft.
Is dat misschien ook een idee voor jouw zodat al die lieve en mooie verhaaltjes blijven bestaan en dat je ze zelf later op je gemak kan terug lezen
Lieve groetjes Anneke lems

christine zei

oh wat is het weer een vrolijk geheel aan het worden ingrid.
je kan zien dat je er ook veel van geniet om te aplliceren, de vogels zijn super wat een mazzel als je zo,n lap heb liggen .
ik ga weer aan de diamonds aan de lap zetten moet het nog rustig aan doen dus lekker patchen . de zon schijnt nu ook hier maar het was heel glad vanmorgen toen ik naar de fysio moest.
liefs van uit blankenham

Guusje, zei

Wat een prachtig blok is dit en wat geweldig om meer over de achtergrond te lezen dat vind ik ook altijd erg mooi om te weten. Dit wordt weer een prachtige quilt.

Elisabeth zei

Heel mooi, en de kleuren zijn heerlijk fris...het doet zeker naar het voorjaar verlangen!

Jeanneke zei

Prachtige blokken en symboliek! En al dat mooie groen is zo beloftevol; daar word ik ook gelukkig van.
Groetjes,

Jeanneke.

Betsie zei

Prachtig, ik vind het echt heel mooi, met leuke vogeltjes en ook zo netjes!!!!
Nu ik deze frisse blokken zo ziet krijg ik echt een lentegevoel!!!

Janet zei

I love your birds, the blocks are beautiful. I was saddened to hear that the author Karen just passed away but her quilt will live on.

Leonie zei

Mooie lentekleuren. Ik kan niet wachten tot het lente is....;)

Carin zei

Zucht ... wat een prachtig blok !! Dat groen is zo heerlijk fris van kleur en je puntje van de blaadjes zijn perfekt !!
Doe jij het naadje eerst omrijgen voordta je het vast appliceerd (omdat je puntje zo scherp zijn). Ik doe alleen aftekenen op de goede kant en naai ze met de needleturn manier erop maar mijn puntjes ijn niet zo mooi als die van jou hihihi ....
Ben nu al super benieuwd naar je volgende blok en wat is applicatie verslavend nietwaar? Tenminste ik doe het heel graag ,..... als ik nu nog maar eens die puntje goed kreeg LOL

Elza zei

Mooie vogeltjes en heerlijke lente kleur groen.
Ziet er lekker fris uit.
Groetjes ELza.

Vlijtige Handjes zei

Een prachtig blok vol symboliek waar we ons af en toe heerlijk aan vast kunnen houden. Zo ook: Bij zon en regen is het kermis in de hel. In jouw en mijn Brabantse land gaat dat ook heel goed samen met winterse buien...... Laat die lente maar gauw komen want die buien zijn héél koud.

Deb zei

Your block is very pretty with the inclusion of these lovely birds.

Gert zei

Wat een mooie quilt gaat dit weer worden. Lekker hoor, dat je zo uit eigen voorraad kunt putten voor het maken van deze blokken.

GRANNY'S HOUSE zei

Wat prachtig Ingrid en wat goed dat je die vogeltjesstof op de kop heb kunnen tikken, ze zijn er voor gemaakt.

Groetjes
Ines

Ineke zei

Prachtige blokken en wat een mooie vogeltjes! Leuk al die verschillende kleuren groen!
Fijne middag

Lida zei

Prachtig blok en de vogeltjes zijn schitterend en passen er perfect in!
Fijne dag
lida

ineke zei

Wat een mooi blok en 2 van die mooie vogeltjes erop.Veel plezier met het volgende blok. ineke

Annemieke zei

Je blokken geven me echt een lentegevoel en gelukkig maar dat je al die groene nog had;) Geeft altijd een tevreden gevoel vind ik, als je stofjes uit je voorraad kan gebruiken.De vogeltjes zijn supermooi.
Groetjes
Annemieke

AnitaS zei

Wat zitten je vogeltjes mooi tussen het groen. Krijg gelijk zin in de lente. Maar hier de ene hagelbui na de andere.

Anoniem zei

Jemig, is het aangenomen werk, je gaat zo hard! Ja, de eigen inbreng is juist zo leuk, en dat de stofjes ook in de quilt van DD zitten, maakt het nog leuker dat het al is. Ik ga verder met machinaal appliqueren, ook leuk, maar wel heel anders.

Sis Voorn zei

Leuk zo weer je eigen draai aan alles geven. Ik heb je ontmoet op de trunckshow in Belgie. Heb je zin om op mijn 'verse' blog is te kijken ?
http://labradoodlequilts.blogspot.nl/
Groetjes Sis

Boites et Bobines zei

Wat een toeval die leuke vogels "op maat" te hebben. Ze hebben echt de goede grootte. Wat leuk ook die techniek van broderie perse er tussen te zetten. Dat wordt weer een hele echte goofse quilt :)
Groetjes
Jeanine

Anoniem zei

Zucht*** zweeft dit prachtige blok met die groene blaadjes al dagen door mijn hoofd*** zucht*** Terwijl ik weet, dat ik dit nooit ga (willen/kunnen) maken... Wow Goof, je maakt me helemaal blij, en ook een beetje verdrietig, want ik vind het zo vreselijk mooi!!! Lieve groet!!

Régine zei

Het is een heel mooi blok geworden! De vogeltjes passen er helemaal in. En weer een gezellig verhaaltje om te lezen.
Groetjes, Régine

Marianne Gooren zei

Oh mooi blok en ook mooie foto's Ingrid! Je gaat weer als een treintje... Ik vind je vogels én je blaadjes prachtig mooi!
*uh*
Lieve groeten,
Marianne

Elly's freubel hoekje zei

Ziet er vrolijk uit, vind je birdies veel leuker!
Je voelt en hoor idd af en toe het voorjaar
Helaas zoals ik net op het weerbericht hoorde zullen we aankomende week
die vogeltjes niet horen, maar bolletjes moeten hangen voor hun zodat ze goed kunnen eten met de aankomende winterprik
Groetjes, Elly

Annie Kingma zei

Prachtig, ik zou nooit zo iets kunnen maken, maar o wat word dit weer super mooi.
Groetnis Annie

Willeke zei

War een leuke vogeltjes heb je hiervoor gebruikt. Moet je ook maar net in huis hebben!
Leuk om te zien hoe jij en Jane ( Jane threads) vorderen met deze fantastische quilt.

Yvonne zei

Prachtige blokken zijn het geworden en wat een tempo heb je toch!

sylvia zei

leuk zo'n heel verhaal over de symboliek!! Krijgen wij die er steeds bij van jou.....;)
fijn weekend!!

Corina zei

Prachtig!! die kleuren ook - super!

Terray zei

Hoi supergoof. Ik wil me niet met jouw prachtige blok bemoeien.
Maarre....als je toch zo symbolisch bezig bent vind ik ei-gen-lijk.....
Dat er best wel een lieveheersbeestje voor "het geluk" op een blaadje mag zitten??

Groetjes
Tertia

Melody zei

Everything you so is so very beautiful.

Ageeth Dorsman zei

Gelukkig zijn de vogeltjes gebleven en niet vervangen door die nogal domi-
nante, all-American, adelaars! Ik ben gewoon opgelucht. Ik heb inmiddels ook
maar het boek besteld, voor erbij, om meer over de achtergrond en de symbo-
liek te lezen. Als je aan zo'n project bezig bent, vind ik, dat dat best
mag... Maar wat een beauty van een blok heb je ervan gemaakt!!!
Groetjes van Ageeth

Anny zei

Dit wordt weer een hele mooie quilt! En... gelukkig ben ik niet de enige met een mandje stof in de kamer....

Ada Plouvier-Kopitopoulou zei

Mooi zo'n geappliceerde quilt. De vogeltjes passer er echt goed in. Het is ook altijd leuk om de achtergrond van bepaalde patronen te weten.